מדריך הנוער שליווה את הבן שלי בשנה האחרונה הפסיק לעבוד השבוע במסגרת החינוך בקיבוץ.במהלך השנה הוא היה פוגש את בני הנוער בשעות אחה"צ והערב במועדון שלהם, יושב איתם שם או יוצא איתם למשק החי שלו או סתם להסתובב בקיבוץ. כשהיו באים מעט חבר'ה הוא היה לוקח אותם לטיול בריינג'ר או שהיו אוכלים ביחד ומדי פעם היה נוסע לפגוש אותם בבית הספר.
אחת הטענות שעלו מולו היתה שהוא לא עשה עם הנוער שום דבר משמעותי.
לא הבנתי.
מה זה אומר "דבר משמעותי"?
הבן שלי הולך בהתלהבות לפעילויות, מרגיש מחוייב להודיע כשהוא לא מגיע. הבן שלי בוטח בו, מרגיש איתו בנוח, משתף אותו בדברים שהוא לא משתף אותי. הבן שלי פונה אליו כשהוא צריך משהו, מתייעץ איתו. עבור הבן שלי הוא מבוגר *משמעותי*. אני לא משלה את עצמי, הבן שלי הוא מתבגר. עם כל הכאב והצער הוא לא רוצה אותי כרגע בכל דבר בחיים שלו וכשאני יודעת שיש מישהו שהוא נותן בו אמון, מישהו שאני מכירה שגם מערב אותי כשצריך, אני לא יכולה לחשוב על משהו משמעותי מזה.
ישבנו אצל מטפלת לפני כמה ימים, כשהיא הבינה שיש לנו 6 ילדים היא שאלה אם אנחנו מצליחים למצוא זמן עם כל אחד מהם בנפרד, אמר לה בן זוגי היקר, בין השאר – כשאני עושה קניות אני תמיד לוקח איזה ילד, כי זה לא משנה מה עושים, משנה תשומת הלב והביחד. וזה נכון. (כמובן שחוץ מזה גם מוצאים זמן לפעילויות חוויתיות אחד על אחד, כמו יום כייף על חשבון בית ספר, סרט אחה"צ או קמפינג סוליקו בסופשבוע פעם בכמה זמן).
אז לשבת עם החבר'ה על פיצה לשיחה, לצאת איתם לשעה טיול בטבע המטורף שלנו ולהראות להם את יופי הבריאה, לקחת אותם למשחק בבריכה וללמד אותם להנות מהדברים הקטנים, הפשוטים זה לא משמעותי? ליצור אמון וקשר זה לא משמעותי?
במסגרות אחרות בקיבוץ אני רואה תכניות פדגוגיות מפה ועד… אבל קשר כזה של הילד עם אחד המדריכים עוד לא חוויתי. כן חיבוק, כן שמחה להפגש על השבילים, אבל ממש פניות יזומות לשיתוף ותמיכה? טרם. ומדובר על 16 שנות אדם במערכת.
איך מגדירים מהי משמעות? איך מתאימים את ההגדרה ליכולות ולצרכים של קהל היעד? איך יוצאים, ברמה החינוכית, ממסגרות מובנות של תכנים וציפיות? ואיך נעים על הקו שבין המקסימום לאופטימום?
מהי המשמעות של המשמעות?
מזמינה אותך לעקוב - אשלח לך אימייל בכל פעם שיעלה פוסט חדש.